جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    عرفان / سیر و سلوک - توبه / ثمرات دستيابي به حالت توبه
    11) توجّه انسان به ذلّت خود و عظمت خداوند

    اقرار به گناه و اعتراف به نافرمانی حق‌تعالی، انسان را متوجّه ذلّت، زبونی و کوچکی خویش می‌کند و عظمت خدای بزرگ را به او یادآور می‌شود.

    اگر گناهکار از کردار خود پشیمان شود، در برابر نعمت‌های فروانی‌ که خداوند به وی ارزانی داشته است، از خود و خدای خود شرمسار می‌گردد. حتّی اگر گناه‌کار، جزو گرفتارترین‌ مردم باشد و از نعمت‌های‌ دنیوی بهرة کمی برده باشد، باز هم نمی‌تواند به معناي حقيقي، قدردان و شکرگزار همان نعمت‌هایی که در اختيار دارد، باشد و در همان حال پريشاني و درماندگي و با وجود همۀ گرفتاري‌ها، باز نمي‌تواند نعمت‌هايي كه خداوند تعالي به او ارزاني داشته است را بشمارد:

    >وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّار<[1]

    و از هر چيزى كه از او خواستيد به شما عطا كرد، و اگر نعمت‏هاى خدا را بشماريد، شمار و حساب نتوانيد كرد. حقّا كه انسان سخت ستمگر و ناسپاس است.

    كدام شخص گرفتار، درمانده و مضطر، حاضر مي‌شود دو چشم خود را يا عقل خود را بدهد و همۀ دنيا را بگيرد؟ مسلّم است كه هيچ انسان عاقلی حاضر نيست چنين معامله‌اي کند. خداوند در قرآن مي‌فرمايد:

    >...أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَة<[2]

     نعمت‏هاى آشكار و نهان خود را بر شما وسعت و تماميّت بخشيده!

    آيا کسي مي‌تواند بپذيرد که اعتقاد به تشيّع را از او بگيرند و به جاي آن تمام دنيا را در اختيار او قرار دهند؟ آيا هيچ شيعه‌اي حاضر مي‌شود تن به اين معاوضه بدهد؟

    آدمي با وجود اين همه نعمت كه در اختيار دارد، باز هم ناشكر است:

    >قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَكْفَرَه<[3]

    مرگ بر اين انسان كه چقدر ناسپاس است

    البته همان‌گونه كه خود خداوند مي‌فرمايد:

    >وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه<[4]

    و خدا را آن چنان كه بايد به بزرگى نشناخته‏اند.

    هر چقدر هم که انسان تلاش كند، نمي‌تواند آن‌گونه که حقّ خداوند است، او را سپاس‌گزاري کند. ولی یکی از برکات توبه، یادآوری نعمت‌های بی‌کران الهی است.

    افزون بر این، کسی که نعمت‌هاي الهی را به یاد آورد و آن نعمت‌ها را قدر بداند، دیگر دنبال گناه نمي‌رود. در واقع، یادآوری الطاف خداوند، یک حالت شرمندگی در مقابل خداوند برای انسان ایجاد می‌کند و زندگی سالمی را برای وی رقم خواهد زد.



    [1]. ابراهيم / 34؛ ر.ک: نحل / 18

    [2]. لقمان / 20

    [3]. عبس / 17

    [4]. زمر / 67

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365